beursgang

De succesvolle beursgang van kabelbedrijf Ziggo

De succesvolle beursgang van kabelbedrijf Ziggo

De beursgang van kabelbedrijf Ziggo is een groot succes gebleken. De koers van het nieuwe aandeel staat na een paar maanden zo’n 30 procent hoger. Ernst & Young begeleidde de introductie. Ziggo’s CEO Bernard Dijkhuizen en Ernst & Young partner Frank Blenderman blikken terug én vooruit. ‘Je leert elkaar wel goed kennen zo.’

‘Ziggo is meer dan een kabelbedrijf,’ benadrukt Dijkhuizen. Ziggo is een bedrijf dat een volledige mediabeleving wil bieden op tv, laptop, tablet en smartphone. En heeft ook zijn naam gegeven aan een concerthal. Er is sinds kort ook een streaming muziekdienst; Ziggo Muziek. ‘Jong en dynamisch – ook dat is Ziggo’, zegt Dijkhuizen. In de jaren na de fusie – Ziggo ontstond in 2008 bij het samengaan van de regionale kabelbedrijven Casema, Multikabel en @Home – zijn veel jonge, enthousiaste mensen binnengehaald om iets moois te creëren.



18 oktober 2012 door Frank Blenderman, CSO Xchange

Ready to go: de voor- en nadelen van een beursgang (deel 4, slot)

Ready to go: de voor- en nadelen van een beursgang (deel 4, slot)

Na de succesvolle beursintroducties van Ziggo en D.E Master Blenders 1753 worden investeerders optimistischer. Maar hoe verhoog je de kans op een geslaagde beursgang, juist in deze economische tijd? Welke voorbereidingen moet je treffen? In deel 4 (slot) van deze reeks zetten we de voor- en nadelen van een IPO op een rij.

In deel 1, deel 2 en deel 3 vertelde René Coenradie, partner bij Ernst & Young en leader van het IPO Center of Excellence, wat er allemaal komt kijken bij een beursgang. Dit deed hij aan de hand van ‘The IPO value journey’. Een door Ernst & Young ontwikkeld model, dat je stapsgewijs meeneemt in alle to-do’s. Maar eerst moet je een zeer secure afweging maken: is een IPO op dit moment, voor jouw onderneming, the right way?



27 september 2012 door René Coenradie, Partner

Ready to go: aandeelwaarde versterken ná een succesvolle beursgang (deel 3)

Ready to go: aandeelwaarde versterken ná een succesvolle beursgang (deel 3)

Na de succesvolle beursintroducties van Ziggo en D.E Master Blenders 1753 groeit het marktvertrouwen. Maar wat komt er kijken bij een geslaagde beursgang? Juist in deze economische tijd? In deel 3 van deze IPO-reeks: hoe je ná de beursgang de aandeelwaarde op niveau houdt.

René Coenradie, partner bij Ernst & Young en leader van het IPO Center of Excellence, legt dit uit aan de hand van ‘The IPO value journey’: een door Ernst & Young ontwikkeld model, dat je stapsgewijs meeneemt in alle to-do’s rond een beursgang.



21 september 2012 door René Coenradie, Partner

Ready to go: hoe plan je een succesvolle beursgang? (deel 1)

Ready to go: hoe plan je een succesvolle beursgang? (deel 1)

Ziggo en D.E Master Blenders 1753 waagden dit jaar de sprong naar het Damrak. Met een opbrengst van ruim USD 1 miljard zorgde Ziggo wereldwijd zelfs voor de grootste beursgang van het eerste kwartaal. Ook het aantal deals bij kleinere ondernemingen neemt weer voorzichtig toe. Maar hoe bereid je je voor op een geslaagde beursgang - juist in deze economische tijd?

René Coenradie, partner bij Ernst & Young en leader van het IPO Center of Excellence, legt dit uit in een reeks over IPO (Initial Public Offering). Dit doet hij aan de hand van ‘The IPO value journey’: een door Ernst & Young ontwikkeld model, dat je stapsgewijs meeneemt in de voorbereidingen van een beursgang.



3 september 2012 door René Coenradie, Partner

IPO Retreat 2012: ontdek uw mogelijkheden

IPO Retreat 2012: ontdek uw mogelijkheden

Wereldwijd is bij beursintroducties in het tweede kwartaal van 2012 meer kapitaal geworven dan in het eerste kwartaal, zo blijkt uit de Global IPO update van Ernst & Young. De Europese IPO-markt heeft het meest te lijden gehad van de moeilijke economische omstandigheden. Op NYSE Euronext Amsterdam heeft de introductie van kabelbedrijf Ziggo echter meer dan USD 1 miljard opgehaald en was daarmee wereldwijd de grootste beursgang van het eerste kwartaal van 2012.

Ook D.E MASTER BLENDERS 1753 heeft de stap naar NYSE Euronext Amsterdam durven zetten. Dit wijst op een groeiend vertrouwen van bedrijven en beleggers.



22 augustus 2012 door René Coenradie, Partner

Cees Vermaas: 'Meer MKB op de beurs'

Cees Vermaas: 'Meer MKB op de beurs'

Cees Vermaas aast op de parels van het midden- en kleinbedrijf. De bestuursvoorzitter van NYSE Euronext Amsterdam wil ondernemend Nederland weer enthousiast krijgen voor de beurs en gaat daarvoor de barricaden op.

‘Bedrijven met een langetermijnvisie zijn op de beurs het beste af.’ 



15 december 2011 door Xchange Team, Redactie

IPO Retreat: kom meepraten over de beursgang

IPO Retreat: kom meepraten over de beursgang

De internationale beursgangactiviteit beleefde een goede start in 2011. Met 668 beursgangen werd in de eerste 6 maanden een kapitaal bijeengebracht van US$ 111 miljard.

Internationale investeerders maken gebruik van de groei van de opkomende markten en hebben wereldwijd gezorgd voor een groot aantal beursintroducties….



20 oktober 2011 door René Coenradie, Partner

De beursgang: geen transactie maar transformatie

De beursgang: geen transactie maar transformatie

Veel snel groeiende particuliere ondernemingen zien een beursgang of Initial Public Offering  (IPO) als een prima manier om de groei te versnellen en een stap voorwaarts richting marktleiderschap te zetten.

Na maanden, zo niet jaren, van intensieve voorbereiding kan een succesvolle notering aan een van de wereldwijde kapitaalmarkten o.a. de volgende voordelen bieden:

  • Toegang tot de financiële middelen om een strategische overname af te ronden

  • Kansen om de onderneming naar nieuwe markten uit te breiden
  • Exit-mogelijkheid voor uw private-equity- of overige investeerders
  • Beter beeld van uw onderneming en uw merk bij klanten, leveranciers en werknemers...


25 juli 2011 door René Coenradie, Partner