nieuwsberichten

Emerging markets: ‘Een lokale partner is eigenlijk onmisbaar’

Emerging markets: ‘Een lokale partner is eigenlijk onmisbaar’

Sommige ondernemers denken zelfverzekerd: ik heb de knowhow, daar zitten de goedkope arbeidskrachten en that’s it. Als je ervan uitgaat dat je het met je Westerse gedachtegang ‘wel even gaat maken’, kom je bedrogen uit. Een lokale samenwerkingspartner is eigenlijk onmisbaar. Zeker als je de emerging market wilt bewerken, bijvoorbeeld met een nieuwe product.

Er is altijd wel een samenwerkingsvorm die bij je past, van vrij informeel tot een joint venture. Een partner brengt meer dan lokale marktkennis en handige contacten. Hij weet ook alles van de cultuur. En dat gaat verder dan ‘veel lunchen’, of ‘buigen als je een Japanse zakenrelatie ontmoet’. Cultuur zit dieper, in het dna van de bevolking verankerd...

 



30 mei 2012 door Wolfgang Paardekooper, Partner

Strategic control: Intern toezicht op strategievorming

Strategic control: Intern toezicht op strategievorming

Ewald Breunesse (Shell) en Michiel de Vries (Ernst & Young) schreven een boek over toezicht op strategievorming; ‘Strategic Control: Het professionaliseren van intern toezicht op strategievorming’. Hiermee kunnen commissarissen en bestuurders samen aan de slag bij het concretiseren van een krachtig en transparant strategievormingsproces. 

De laatste jaren zijn er steeds meer commissarissen die kritisch willen toezien op de strategie. Ze hebben behoefte aan een adequaat referentiekader om de goede vragen te kunnen stellen. Scenarioplanning biedt commissarissen - vaak deskundig op een specifiek gebied, een goede manier om kritische vragen te kunnen stellen zonder direct de strategie in twijfel te trekken. Bijvoorbeeld: hoe ontwikkelt de externe omgeving zich, wat betekent dat voor je organisatie en heb je daar rekening mee gehouden? Op die manier wordt de strategische dialoog tussen bestuur en commissarissen gefaciliteerd.



24 mei 2012 door Michiel de Vries, Senior Manager

Gericht groeien via social media: doelen stellen (deel 2 - slot)

Gericht groeien via social media: doelen stellen (deel 2 - slot)

Al eerder publiceerde EYXchange een praktisch artikel over groeien via social media: de basis, in 4 stappen. In het laatste deel van dit tweeluik zoomen we in op 6 marketing- en salesdoelstellingen: wat wil je met social media bereiken? En welke opties passen goed bij jouw business, volgens jou? Be creative is in ieder geval het motto.

 1. Het overdragen van kennis en je organisatie neerzetten als ‘thought leader’

Op LinkedIn, Twitter en Facebook kun je jezelf gratis positioneren als dé opinieleider in je markt. De grootste valkuil: alleen over jezelf en eigen product praten. Alsof je persberichten uitstuurt. Nee, mensen willen juist geïnspireerd worden en nieuwe kennis opdoen. Klanteducatie heet dit. Hoe help je ze daarbij?



22 mei 2012 door Xchange Team, Redactie

De Vraag van Van Praag aan Michiel Muller

De Vraag van Van Praag aan Michiel Muller

Het Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE) en Ernst & Young hebben een samenwerkingsovereenkomst om ondernemerschap in Nederland te bevorderen. In ‘De vraag van Van Praag’ gaan de leden van de Raad van Advies van ACE in op een ondernemersvraag.

Michiel Muller is – samen met Marc Schröder - oprichter van onder meer Tango en Route Mobiel. Hij schreef het boek Ervaringen van een Serial Entrepreneur’, dat in 2010 werd gekozen tot Ondernemersboek van het Jaar. Muller vertelt waarom dromen en daadkracht belangrijk zijn bij succesvol ondernemen.  

“Natuurlijk maken ook goede ondernemers fouten. De kracht van goede ondernemers is dat ze zelf aanvoelen wat het juiste moment is om in actie te komen. Ze blijven niet hangen in de analyse, dat is dodelijk voor welke onderneming dan ook. En met spijt terugkijken naar gemaakte fouten is ook funest. Om succes te hebben moet je snel kunnen schakelen. Een ondernemer moet een bepaalde onzekerheid accepteren, en er daadkrachtig mee omgaan.



15 mei 2012 door Mirjam van Praag, Professor Entrepreneurship and Organization

Emerging Markets: zoek kennis bij experts

Emerging Markets: zoek kennis bij experts

De gekozen strategie moet realistisch en uitvoerbaar zijn én iets toevoegen aan je onderneming.

Vanuit ondernemers is er veel interesse voor investeringen en/of uitbreiding in de emerging markets. Dat zijn de markten die snel opkomen en snel groeien, meer dan de gemiddelde wereldhandelsgroei. De bekendste emerging markets zijn de zogeheten BRIC-landen: Brazilië, Rusland, India en China. Maar ook de economieën van Maleisië, Taiwan, Zuid-Afrika en Thailand groeien in rap tempo. Investeren in deze landen kan risicovol zijn. Dit vanwege potentiële politieke en economische instabiliteit. 

We kunnen niet meer om deze emerging markets heen. De wereldeconomie zal meer en meer gaan drijven op deze opkomende markten. Het zijn belangrijke spelers geworden, en hun invloed wordt alleen maar groter. Dat moeten we ons goed realiseren. Vrijwel alle ondernemers zijn gericht op groei, en in de traditionele markten - zoals de VS en Europa - is die groei nauwelijks nog aanwezig. Zodoende gaat men op zoek naar nieuwe horizonten.



14 mei 2012 door Wolfgang Paardekooper, Partner

Gure tijden voor investeerder

Gure tijden voor investeerder

Het benutten van kansen in turbulente tijden vereist behendigheid en een ondernemend management. Met zijn flexibele model is private equity zeer geschikt voor de huidige situatie, en de sector is aan het veranderen om ook gebruik te kunnen blijven maken van toekomstige kansen.



11 mei 2012 door Maurice van den Hoek, Partner

Wie gaat het pensioentekort betalen?

Wie gaat het pensioentekort betalen?

Er is veel te doen over onze pensioenen. De meeste pensioenfondsen hebben te weinig financiële middelen. De dekkingsgraad is te laag, waarmee bedoeld wordt dat ze niet het minimaal vereiste vermogen in kas hebben. Eind 2013 moet op basis van de ingediende herstelplannen wel aan deze financiële eis worden voldaan. Wie gaat daar voor zorgen? Wie gaat dat betalen?

 We zijn te weinig bezig met ons pensioen. Terwijl, het is voor iedereen, ook voor ondernemers, belangrijk snel duidelijkheid te krijgen over de eigen pensioensituatie. Veel mensen - werkgevers, werknemers maar ook politici - willen de oplossing voor de huidige situatie van de tekorten bij pensioenfondsen voor zich uit schuiven. Ze willen er niet over discussiëren, en steken de kop in het zand. Dat kan een strategie zijn, maar volgens mij is dat echt een verkeerde strategie omdat dit soort omvangrijke problemen niet vanzelf worden opgelost.



10 mei 2012 door Nicolette Opdam, Partner

Toezicht in crisistijd

Toezicht in crisistijd

In 2009 stopte Jeroen van der Veer als CEO van Shell. Nu is hij voornamelijk actief als commissaris. Hij is onder andere voorzitter van de Raad van Commissarissen van ING Groep en Philips en non-executieve director bij Shell. Hoe kijkt hij aan tegen toezicht in crisistijd, commissarissen en strategie en optimalisering van het aantal commissariaten? 

Als commissaris zie je misschien dat het economisch tij niet de goede kant op gaat, terwijl de directie nog positief aankijkt tegen de situatie. Wat moet je dan doen als commissaris? 



7 mei 2012 door Auke de Bos, Partner