nieuwsberichten

Private Equity stimuleert productiviteit en werkgelegenheid in heel Europa

Private Equity stimuleert productiviteit en werkgelegenheid in heel Europa

Private Equity (PE) investeringen leidt in 90% van de investeringen tot een positief rendement. In vergelijking met  beursgenoteerde ondernemingen overtreft PE het rendement op investeringen met een factor 3,6 (tussen 2005 en 2011). PE weet waarde te realiseren door te investeren in ondernemingen en innovaties, waardoor de werkgelegenheid toeneemt en de productiviteit wordt verbeterd. Afgelopen jaar zijn in Europa 83 PE exits genoteerd; het hoogste aantal sinds 2006 en 2007. Dit blijkt uit het rapport Branching out – How do private equity investors create value?, het jaarlijkse onderzoek door Ernst & Young naar de Europese PE sector.

Hoewel de verbetering van de productiviteit en het rendement ten opzichte van beursbedrijven niet hetzelfde is voor alle markten, blijkt het PE model op grote schaal succesvol. Een goed resultaat op de investering is afhankelijk van het op voorhand grondig selecteren van de ondernemingen voor de portefeuille en het doorvoeren van verbeteringen in de bedrijfsvoering.



24 juli 2012 door Maurice van den Hoek, Partner

Emerging markets: investeren, welke opties heb je?

Emerging markets: investeren, welke opties heb je?

Het is een misverstand dat je funding krijgt omdat je naar een emerging market uitbreidt. Alleen je buitenlandse avontuur is niet voldoende. Doorslaggevend is je totale ondernemingsplan, waar een emerging market onderdeel van kan zijn. Je groeistrategie, langetermijnvisie, lokale meerwaarde. Dáár gaat het om als je financiers wilt overtuigen.

Uiteraard zoek je naar een haalbare balans tussen vreemd vermogen en eigen vermogen. En ja, na de kredietcrisis is het moeilijker om vreemd vermogen te krijgen. Afhankelijk van je branche, onderneming en financiële situatie, kun je aan diverse fundingmogelijkheden denken. Vaak kiezen ondernemers voor een mix.



19 juli 2012 door Wolfgang Paardekooper, Partner

De vraag van Van Praag aan Burgemeester Eberhard van der Laan

De vraag van Van Praag aan Burgemeester Eberhard van der Laan

Het Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE) en Ernst & Young hebben een samenwerkingsovereenkomst om ondernemerschap in Nederland te bevorderen. In de column ‘De vraag van Van Praag’ gaan de leden van de Raad van Advies van ACE in op een ondernemersvraag. In deze aflevering Eberhard van der Laan, burgemeester van Amsterdam, over het belang van ondernemers in zijn stad.

“Succesvolle en innovatieve bedrijven zijn belangrijk voor een welvarende en duurzame samenleving. In Amsterdam hebben we ongeveer 72.000 ondernemers. Jaarlijks starten maar liefst 8.000 nieuwe ondernemers, dat vind ik een mooi cijfer.



16 juli 2012 door Mirjam van Praag, Professor Entrepreneurship and Organization

Yumeko-ondernemers ontdekken groen slapen

Yumeko-ondernemers ontdekken groen slapen

Het Nederlandse merk Yumeko zet als eerste ‘het eco-slapen’ op de kaart. Het concept leverde ondernemers Stephan Zeijlemaker en Rob van den Dool in 2011 een Thuiswinkel Award op. En dat terwijl ze pas een jaar bestonden. Over lef, onzekerheid en Fair Trade zaken doen. ‘Slapend willen wij de wereld een beetje mooier maken.’

Stephan Zeijlemaker bestierde een reclamebureau, Rob van den Dool een internetbureau. In hun vrije uren zetten ze zich voor allerlei goede doelen in. Stephan raakte steeds meer in de greep van ‘het groene leven’, terwijl Rob mede-oprichter van Warchild is. Op een gegeven moment begon het te knagen. Stephan: ‘In mijn business ging het alleen maar over meer papier, auto’s of  chips verkopen. Duurzaamheid, daar moest je niet mee aankomen



12 juli 2012 door Xchange Team, Redactie

Het succes van snelgroeiende ondernemingen

Het succes van snelgroeiende ondernemingen

Ze weten nieuwe markten aan te boren, ze creëren nieuwe producten of diensten en ze ontwikkelen nieuwe kennis om betere kwaliteit of goedkoper te kunnen leveren. Leer van het succes van snelgroeiende ondernemingen en volg de serie masterclasses ‘Growing Beyond’.

High-performers nemen het lot in eigen hand. Ze hebben een haarscherpe focus op vier groeifactoren die van belang blijken voor het succes van een onderneming



10 juli 2012 door Andrea Vogel, EMEIA SGM Leader

Strategiecommissie: modegril of het overwegen waard?

Strategiecommissie: modegril of het overwegen waard?

Elke commissaris heeft wel eens gehoord van de strategiecommissie. Toch is de strategiecommissie nog een grote afwezige in een Nederlandse Raad van Commissarissen (RvC). Maar wat is dat nu eigenlijk, een strategiecommissie? En wat zijn redenen om al dan niet een strategiecommissie in te richten? Een inventarisatie.

Volgens de Nederlandse Corporate Governance Code zijn drie commissies verplicht binnen de Raad van Commissarissen. Dat zijn de zogenaamde kerncommissies: auditcommissie, remuneratiecommissie en selectie- en benoemingscommissie. Maar waarom zijn die kerncommissies eigenlijk verplicht?



5 juli 2012 door Auke de Bos, Partner

Strategic Growth Forum® India 2012

Strategic Growth Forum® India 2012

Internationaal forum voor oprichters, CEO’s en CFO’s van (snelgroeiende) internationale ondernemingen.  6-8 september 2012, Renaissance Convention Centre Hotel, Mumbai.

Het Strategic Growth Forum (SGF) is een hoogwaardig platform voor het delen van kennis, het leggen van contacten en het onderhouden van netwerken. Het SGF biedt jou als topmanagement (CEO’s, CFO’s en senior executives) van een snelgroeiend nationale of internationale ondernemingen een fantastische gelegenheid om contact te leggen met toonaangevende ondernemers en executives uit alle delen van de wereld.



3 juli 2012 door Andrea Vogel, EMEIA SGM Leader

Emerging markets: wanneer moet je starten?

Emerging markets: wanneer moet je starten?

Regelmatig krijg ik de vraag: wat is voor mij het juiste moment om in een emerging market te starten? Helaas heb ik hier nooit 1-2-3 een antwoord op. Want hét moment bestaat niet, daar is geen standaard recept voor. Je timing is afhankelijk van de fase waarin je bedrijf zich bevindt en je strategische behoeften.

De fase van je onderneming kun je goed plaatsen in het Exceptional Enterprise Model. Ondernemers met emerging market-ambities zien we vaak in fase 2 – ‘Snelle groei’ – hun vleugels uitslaan. 



28 juni 2012 door Wolfgang Paardekooper, Partner