nieuwsberichten

7 global trends waar ondernemers niet omheen kunnen

7 global trends waar ondernemers niet omheen kunnen

Nederland staat op de zesde plaats van de 60 meest geglobaliseerde economieën ter wereld. Dit blijkt uit ‘Looking beyond the obvious: globalization and new opportunities for growth’, een nieuw onderzoek van Ernst & Young en de Economist Intelligence Unit (EIU). Wolfgang Paardekooper, partner bij Ernst & Young, signaleert zeven wereldtrends die ondernemers niet mogen missen. 



28 maart 2013 door Wolfgang Paardekooper, Partner

Topfuncties in een familiebedrijf: alleen voor de ‘happy few’?

Topfuncties in een familiebedrijf: alleen voor de ‘happy few’?

Het beste resultaat bereik je met de beste mensen. Maar hoe vind en behoud je als DGA van een familiebedrijf de hoogst gekwalificeerde en ervaren mensen? Structurele focus op talentmanagement en talentbehoud blijkt de route naar succes.



26 maart 2013 door Arjen Brussé, Partner

Voorsprong door innovatie

Voorsprong door innovatie

Voor ondernemers is het een tweede natuur: innoveren. Het is de constante factor die je helpt je familiebedrijf gezond te houden. Want hoewel je altijd de bestaande activiteiten moet blijven ontwikkelen, zit de meeste groeipotentie in het benutten van nieuwe kansen. En het is natuurlijk de kunst die kansen te zien én te pakken.



13 maart 2013 door Arjen Brussé, Partner

Traditionele kapitaalbronnen volstaan niet meer

Traditionele kapitaalbronnen volstaan niet meer

Als DGA van een familiebedrijf heb je het bedrijf in bruikleen van de volgende generatie. En dus kijk je iets anders tegen kapitaalmanagement aan. Logisch, want je financieringsbehoefte en financieringsstructuur zijn anders dan die van niet-familiebedrijven, omdat je rekening houdt met de volgende generatie. Maar wat is de juiste manier om met het erfgoed van je kinderen om te gaan?



27 februari 2013 door Arjen Brussé, Partner

Talking ‘bout my generation

Talking ‘bout my generation

Hoe bereid je je onderneming voor op de volgende generatie? Welke stappen moet je als ondernemer nemen om ook in de toekomst een financieel gezond en toekomstbestendig familiebedrijf te houden? En hoe maak je de volgende generatie warm om in je voetsporen te treden?

Wat in ieder geval níet helpt, is ’s avonds zuchtend aan de keukentafel vertellen over de stress en hectiek op de werkvloer. 



14 februari 2013 door Arjen Brussé, Partner

Het groei-DNA van een familiebedrijf

Het groei-DNA van een familiebedrijf

Ze worden de motor van de economie genoemd: familiebedrijven. Hun bijzondere bedrijfsstructuur maakt hen op diverse onderdelen sterker dan niet-familiebedrijven. Tegelijkertijd staan ze voor specifieke vraagstukken en behoeften.

Hoewel ieder bedrijf uniek is, zien we in zijn algemeenheid dat familiebedrijven een lange adem hebben. Ondernemersfamilies richten zich met hun planning, het bestuur en relatiemanagement meer op de toekomst dan niet-familiebedrijven. En dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Want familiebedrijven zijn in staat gebleken de turbulentie van de volatiele financiële markten op te vangen en hebben de crisis beter doorstaan dan niet-familiebedrijven.



11 januari 2013 door Arjen Brussé, Partner

Grote vraag naar CFO’s voor toezichtrol

Grote vraag naar CFO’s voor toezichtrol

Momenteel is er een ongekend grote vraag naar CFO’s voor een rol als toezichthouder, bijvoorbeeld als lid van de raad van commissarissen. De drijfveren daarachter zijn regelgeving, moeilijke economische omstandigheden en de steeds bredere vaardigheden van CFO's.

Dit blijkt uit het onderzoek ‘CFO and beyond’ van Ernst & Young. Van de ondervraagde CFO's geeft 79% aan vanwege hun financiële expertise vaker dan ooit te worden gevraagd voor een toezichtfunctie.



3 januari 2013 door Xchange Team, Redactie

Overweeg je crowdfunding? 7 handige vragen

Overweeg je crowdfunding? 7 handige vragen

Je hebt een geweldig idee voor een innovatief product, bijzonder project of nieuwe onderneming. Maar ja, kom nu maar eens aan voldoende startkapitaal. Daarom kiezen steeds meer Nederlandse ondernemers voor crowdfunding. Hoe werkt dit? En waarin verschilt het met private equity en Business Angels?

Simpelweg betekent crowdfunding: ‘financiering door de massa’. Via internet vind je veel (kleinere) financiers voor je concept of onderneming. Crowdfunding ontstond in 2004 in de Verenigde Staten, en waaide in 2009 over naar Europa. Sinds de kredietcrisis heeft de populariteit een enorme vlucht genomen. Juist omdat kleine, innovatieve ondernemers nu veel lastiger een banklening krijgen.



20 december 2012 door Maurice van den Hoek, Partner