nieuwsberichten

Overweeg je crowdfunding? 7 handige vragen

Overweeg je crowdfunding? 7 handige vragen

20 december 2012 door Maurice van den Hoek, Partner


Je hebt een geweldig idee voor een innovatief product, bijzonder project of nieuwe onderneming. Maar ja, kom nu maar eens aan voldoende startkapitaal. Daarom kiezen steeds meer Nederlandse ondernemers voor crowdfunding. Hoe werkt dit? En waarin verschilt het met private equity en Business Angels?

1. Wat is het crowdfunding?

Simpelweg betekent crowdfunding: ‘financiering door de massa’. Via internet vind je veel (kleinere) financiers voor je concept of onderneming. Crowdfunding ontstond in 2004 in de Verenigde Staten, en waaide in 2009 over naar Europa. Sinds de kredietcrisis heeft de populariteit een enorme vlucht genomen. Juist omdat kleine, innovatieve ondernemers nu veel lastiger een banklening krijgen.

2. Wat vinden Nederlandse ondernemers van crowdfunding?

Uit onderzoek van crowdfunding-adviesbureau Douw & Koren blijkt dat in de eerste helft van 2012 maar liefst 3 miljoen euro werd opgehaald. Dat is meer dan in heel 2011, waarin de totale investering 2,5 miljoen telde. En voor het eerst is in Nederland het aandeel bedrijfsfinanciering groter dan het aandeel in creatieve initiatieven. Ook gevestigde, grote organisaties gaan overstag - vooral voor bijzondere projecten.

3. Wat maakt het zo aantrekkelijk?

Crowdfunding is meer dan een manier om ‘een zak geld op te halen.’ Pak je je pitch goed aan, dan genereer je enorme publiciteit voor je idee. Onder andere via social media. Zo vergroot je direct de betrokkenheid van je potentiële klanten en stakeholders. Bovendien vormt zo’n pitch direct een eerlijke toets: slaat mijn idee eigenlijk wel aan?

4. Welke vormen van crowdfunding zijn er?

Je hebt vier vormen:

  • Donatie. Je hoeft geen tegenprestatie voor de investering te leveren. Een bekend platform is de 1procentclub.nl, voor projecten in ontwikkelingslanden. Als donateur geef je 1 procent van je inkomen, tijd of kennis.
  • Sponsoring. Afhankelijk van de gift bied je je investeerder een tegenprestatie. Nieuwe bands geven bijvoorbeeld hun gefinancierde cd weg. Het Amerikaanse Kickstarter.com, het bekendste crowdfunding-platform ter wereld, draait om tegenprestaties.
  • Investering. De financier krijgt een aandeel, met hopelijk rendement, in jouw project of onderneming. Een bekende site is Symbid.com, waar ondernemers en investeerders samen met het project aan de slag gaan. In Nederland valt het sterk groeiende Wekomenerwel.nl in deze categorie. Zij werken met obligatieleningen en aandelen.
  • Lening. Je betaalt als ondernemer uiteindelijk het gegeven bedrag weer terug aan de uitlener. Een site als Wakibi.nl werkt zo: met leningen vanaf 22 euro help je ondernemers in ontwikkelingslanden.

5. Maar wat is het verschil met private equity?

Private equity is een andere ‘tak van sport’. De investeerders zijn vaak (grote) participatiemaatschappijen, die een aanzienlijk aandeel in je onderneming krijgen. Bestuurlijke zeggenschap of invloed hoort hierbij. Vaak is de fase waarin private equity nodig is, anders dan bij crowdfunding. Crowdfunding is meestal interessant bij (kleinere) projecten en start-ups. Terwijl participatiemaatschappijen vooral op een bepaalde groeifase van een onderneming inspringen. Bijvoorbeeld in de jaren voorafgaand aan een beursgang. Kenmerkend is ook dat private equity-investeerders zich na een aantal jaar weer terugtrekken om een nieuw investeringsavontuur aan te gaan. Ook het acquisitietraject verschilt behoorlijk: ondernemers benaderen meestal zélf de participatiemaatschappijen, en due diligence is noodzakelijk. En terwijl crowdfunding op merkbeleving en gunnen drijft, zijn private equity-investeerders vooral geïnteresseerd in rendement en een geloofwaardig management. De NVP heeft een uitgebreide private equity-checklist.  

6. En wanneer is een Business Angel een goed alternatief?

Business Angels zijn vermogende ondernemers van gemiddeld 50 tot 70 jaar, die hun verdiende geld willen herinvesteren. Ze opereren ‘low profile’; je moet ze kennen via een ondernemersnetwerk, exclusieve zakenclub of een persoonlijke introductie. Een Business Angel investeert voornamelijk in markten die hij kent, en onderneemt graag ‘vanaf de zijlijn’ mee. Een spannende niche en zeer potentiële start-ups hebben de voorkeur. Ook blijkt uit onderzoek dat ze hun geld, ‘seed capital’ genoemd, vrijwel alleen investeren in bedrijven die over zeven tot tien jaar een verwachte omzet van minimaal 100 miljoen euro boeken. Ken je geen Business Angels, dan is crowdfunding een uitstekend alternatief.

7. Hoe laat je je crowdfunding-project slagen?

Een crowdfunding-campagne duurt zo’n vier tot zes maanden. Een greep uit de succesfactoren:

Doorgetimmerd, rendabel plan.

Eerst overtuigde je één bank, nu moet je misschien wel een paar honderd mensen over de streep trekken. Je pitch moet financieel en strategisch uitblinken, en tegelijkertijd ‘het onderbuikgevoel’ van het publiek aanspreken.

Persoonlijke marketing

Van blog, Twitter en Facebook tot persberichten en relevante communities. Zorg dat je zichtbaar bent. En creëer beleving: mensen willen geraakt worden door je ideeën en je enthousiasme als ondernemer. Crowdfunding draait om vertrouwen en gunnen. Dit is anders dan bij bijvoorbeeld private equity-investeerders, die vooral naar rendement kijken.

Relaties, vrienden en familie als vliegwiel

Weinig zo treurig als een teller die na een paar weken nog op nul staat. Dus zorg ervoor dat je directe omgeving als eerste een bijdrage levert.

Deadline

Wanneer maakt je project of onderneming een vliegende start? Zo’n harde datum kan net die extra stimulans zijn. Zowel voor jezelf, als voor die laatste twijfelaars.

 

 


tags: business angels (4), financiering (30), netwerk (6), ondernemen (66), private equity (18)






Reacties

S. Schetters - www.adviesbedrijfverkopen.nl

donderdag 20 december 2012 - 10:47
Goed artikel! Het schort bij crowdfunding voornamelijk bij “Eerst overtuigde je één bank, nu moet je misschien wel een paar honderd mensen over de streep trekken. Je pitch moet financieel en strategisch uitblinken, en tegelijkertijd ‘het onderbuikgevoel’ van het publiek aanspreken.”. Investeringsproposities via crowdfundplatforms bieden zelden een met tijd en risico verdisconteerd rendement. En de financiële verslaglegging is vaak om te huilen. Obligatieaanbiedingen melden enkel het rendement, niet het risico dat gelopen wordt. Ook ontbreekt een degelijke ebitda-projectie tezamen met additionele investeringsbehoeften, zodat überhaupt niet vastgesteld kan worden of rente en terugbetaling incl. een veiligheidsmarge in lijn der verwachting kan geschieden. Bij aandelenaanbiedingen is een positieve netto contante waarde helemaal ver te zoeken. Als je terugrekent wat een verkoop na een aantal jaren minimaal moet opleveren om de investering op netto contante waarde basis neutraal te maken, is dit meestal een prijs boven de waarde, en daarmee een onrealistisch bedrag. Ondanks dat de investeerders vaak natuurlijk personen zijn zonder al te veel kennis van investeren, zijn het in mijn optiek voornamelijk de aanbieders die hun aanbiedingen moeten professionaliseren. Toon duidelijk aan dat een aanbieding waarde creëert, en laat je hierin bijstaan door bijvoorbeeld een accountant.


Reageer




Optioneel *